Tekst op maat

Wie is…

Voor ondernemer Cas Kaandorp schreef ik een korte bio voor zijn LinkedIn-pagina. Na enige research en een interview met Cas kwam ik tot deze tekst:

Cas Kaandorp is een enthousiaste en gedreven ondernemer die altijd op zoek is naar vernieuwing.  Zijn antenne altijd op ontvangst: ‘Wat speelt er in de markt en waar gaat het naartoe?’

Cas is een onafhankelijke geest, eigenwijs, creatief en oplossingsgericht. Die ondanks zijn 23 jaar al een schat aan ervaring heeft. Met zijn ideeën en energie steekt hij anderen aan en maakt ze warm voor nieuwe projecten en initiatieven.

Mensen die met Cas hebben samengewerkt zullen niet verbaasd zijn over zijn Belbin-analyse: ‘Cas is sterk in het leggen van verbindingen, zorgen voor vernieuwing en het faciliteren van goede interne en externe communicatie.(…) Is rijk aan ideeën waarmee hij zijn omgeving op weg kan helpen.’

Ondernemertje van 5

Het ondernemen zat er vroeg in bij Cas, die als 5-jarige al tekeningen verkocht, of spullen van zijn familie op Marktplaats. Continu op zoek naar mogelijkheden om geld te verdienen. En om zichzelf te ontwikkelen.

Niet perse in de schoolbanken op de HAVO waar je creativiteit wordt uitgezet en je vooral leert netjes binnen de lijntjes te blijven.

Zijn onstilbare honger naar kennis voedde Cas liever met tutorials op Youtube en boeken van succesvolle ondernemers.

In 2015 kreeg Cas de smaak te pakken met de Bachelor Business studie Entrepreneurship. Hij kreeg veel theorie van het ondernemerschap, maar kwam er al snel achter dat je het echte spel pas leerde in de praktijk. Cas stippelde zijn eigen traject uit: vanaf 2017 leerde hij veel over persoonlijk leiderschap en mindset. Hij begon veel boeken te lezen en werd geïnspireerd door o.a. ondernemer Christian Stadil en trainer/spreker/auteur Remco Claassen. Dit zorgde ervoor dat hij nog meer in actiemodus kwam.

Frisse wind door de Noordkop

Al tijdens zijn studie startte hij in 2017 met studiegenoot Ted Amson zijn eerste bedrijf Talent2Business. Om het talent van studenten en jonge talenten uit de regio zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen organiseerden zij vaardigheidstrainingen, bedrijfsbezoeken en netwerk-events. Als een frisse wind raasde het jonge duo door de Noordkop.

Bedrijven kregen op deze manier toegang tot een poule van talentvolle jongeren. Communicatiebureau RAADHUIS was een van de bedrijven die zij bezochten, of beter gezegd: overrompelden. “Ik was meteen enorm onder de indruk van Cas,” zegt mede-eigenaar Bart Verbiest, “Wat ik heel bijzonder vond was dat ik niets merkte van ons leeftijdsverschil. Hij is een ontzettend leergierige en pientere gast, die hele goede vragen stelde en goed kon luisteren. ‘Die moeten we in de gaten houden,’ dacht ik toen hij de deur uitliep.”

Na bijna twee jaar vol leerervaringen besloten de twee studenten/ondernemers om het bedrijf door te verkopen.

Het organiseren van events bleek Cas goed te liggen. Vanaf 2017 organiseerde hij onder andere TOPNH, Ambitietafel van de gemeente Alkmaar (twee edities) en de eerste editie van het Transparency House. Dit leverde hem een enorm rijk netwerk op en hij leerde wat een goed event maakt: de diverse disciplines die samenkomen en de kracht van een goed verhaal.

Het was ook niet vreemd dat Cas werd betrokken bij TEDx Alkmaar. Vooral door zijn drijvende kracht werd de eerste editie, ondanks de nodige tegenslag, een groot succes. Ook bij de volgende editie (januari 2021) is Cas nauw betrokken als bestuurslid.

Marathon van Rotterdam

Dat hij van een uitdaging houdt en een doorzetter is blijkt ook naast zijn werk. Toen Cas tijdens Koningsdag 2018 met zes vrienden het plan opvatte om de marathon van Rotterdam te lopen, voegden uiteindelijk slechts drie van hen ook de daad bij het woord. Waarom het de ondernemer uiteindelijk lukte? “Ik had een commitment tegenover de groep en gelukkig ook een paar lotgenoten. En ik houd van doorpakken en durven; niet bang zijn om iets buiten je comfort zone te doen.”

Tegelijkertijd is Cas ook erg gesteld op comfort. Geïnspireerd door het boek The 4-Hour Work Week van Timothy Ferriss richtte hij in 2018 een e-commerce bedrijf op: Wendi. Een mooi voorbeeld van de kracht van automatiseren en de mogelijkheden om passieve inkomsten stromen te generen tot wel 8.000 euro per maand met slechts twee uur werk.

Het gaf hem de tijd om zijn expertise over ondernemerschap in te brengen bij start-ups EPAHS en het Nationaal Duurzaamheid Instituut. “Ik houd van die vrijheid en wil de regie over mijn eigen agenda.”

Nieuwe plannen

Het realiseren van een passief inkomen geeft Cas de rust en ruimte om weer nieuwe plannen te bedenken en ontplooien.

Een veelbelovend nieuw project dat hij samen met (oud-stagebegeleider!) Ruud Davris is gestart is WHYZR: een 30-daagse E-learning module die gericht is op persoonlijk leiderschap. In deze module leer je over de kracht van je mindset, het uit je comfort zone stappen, doelen stellen en gewoontes aanleren.

De module wordt ondersteund met verhalen van acht jonge topondernemers, die vertellen hoe zij het voor elkaar hebben gekregen om op jonge leeftijd al succes te behalen.

Van de inspirerende gesprekken heeft Cas zelf ook veel opgestoken. Lessen die hij zal gebruiken bij zijn volgende projecten.

Ook interesse in een mini-bio of een andere tekst voor je website of sociale media-kanalen? Informeer naar de mogelijkheden.