Concept

Omrijden voor De Wasstraat

En vertel je eigen verhaal met mijn online schrijftraining

19-2-2021

De serie die mijn hart de afgelopen maanden het meest heeft verwarmd is De Wasstraat. De tv-serie van de omroep HUMAN over het wel en wee van Matz Carwash, een moderne wasstraat in Deventer. Die wordt gerund door mensen met - zoals dat zo lelijk heet - een afstand tot de arbeidsmarkt. In dit geval zijn dat vooral jongemannen met een verstandelijke beperking, statushouders.

Neem Tim (29), die de hele dag loopt te lachen, enorm zijn best doet en volgens mij de liefste gozer van Overijssel is. Achter zijn innemende lach gaat een traumatische jeugd, suïcidaal verleden en rouwend heden schuil.

beste reclame eerlijk verhaal
Foto: HUMAN / Ilse de Vries

Zo werken er bij Matz tientallen jongemannen met een heftig levensverhaal waar ze eerlijk over vertellen. In vijf afleveringen komen zes van die jongemannen voorbij: na Tim (op de foto rechtsonder) zien we Abdul, Vincent, Maurice, Patrick en Denai. En hoe verschillend en lastig ze soms ook zijn, je sluit ze allen in je hart.

Omdat ze hun kwetsbaarheid laten zien en ze ondanks alle tegenslag toch met goede moed voorwaarts proberen te gaan.

En omdat de eigenaar, Martin Kniest, het beste in ze naar boven haalt.

Deze Martin (op de foto staand, 2e van links) heeft een wonderlijke loopbaan achter de rug en zelf ook een verleden in de schuldhulpverlening. De inefficiëntie en bureaucratie riepen zoveel weerzin bij hem op dat hij besloot een hbo-opleiding Schuldhulpverlening te doen. Vijf jaar geleden nam hij de wasstraat over en maakte hij er een uniek bedrijf van.

Een baas die je iedereen gunt

Hij is een baas die je iedereen gunt: sociaal werker, betrokken en duidelijke chef, meedenkende coach, vader, psycholoog en vriend ineen.

Ik ben niet zo van de verafgoding, maar van Martin Kniest mag best een standbeeld worden neergezet.

Zoals hij zijn jongens-met-vaak-zeer-uitgebreide-gebruiksaanwijzing stuurt en steunt is onvoorstelbaar.

Je moet wel van gewapend beton zijn om niet te worden geraakt door de hoofdrolspelers in deze korte serie.

Sterker: er zijn ongetwijfeld klanten die tientallen kilometers omrijden om met hun auto door de wasstraat te mogen en even die glimlach te zien van Tim. Of van Abdul (op de foto rechts), die als 12-jarige in zijn eentje de oorlog in Syrië ontvluchtte, na een reis/nachtmerrie van twee jaar in Nederland als man arriveerde. Inmiddels is Abdul (20) opgeklommen tot assistent leidinggevende.

Klanten uit heel Nederland

Eigenlijk drukte ik me hierboven nog veel te zwak uit. Ik weet na het zien van de serie namelijk zeker dat tv-kijkers zelfs speciaal naar Deventer zijn gereden voor een mentale en fysieke wasbeurt.

Als afgestudeerd journalist heb ik dat meteen maar even gecheckt en wat denk je?

De reacties blijken nog veel extremer te zijn dan ik dacht.

Eigenaar Martin Kniest was ook compleet overdonderd, zo vertelt hij op de site van RTV Oost: "Er komen van heinde en verre mensen naar de wasstraat om met de jongens op de foto te gaan, we krijgen kaarten, taarten, het is niet normaal wat er gebeurt. We krijgen mensen vanuit het hele land die de jongens willen zien en hun auto laten wassen."

De allerbeste reclame

Maar dat zouden die kijkers niet doen als ze er in de wasstraat met de pet naar gooien. In de serie zie je ook continu hoe hard die jongens werken en dat je bij Matz dus ook gewoon waar voor je geld krijgt – en meestal nog wat meer, omdat die jongens extra hun best doen.

Deze serie is dan ook de allerbeste reclame die Kniest zich had kunnen wensen.

Jij zou natuurlijk een hele filmploeg kunnen inhuren om jouw bedrijf te portretteren, maar dat loopt nogal in de papieren.

En dat hoeft gelukkig ook niet.

Een goed en oprecht verhaal

Als je maar een goed en oprecht verhaal hebt.

En dat op een aantrekkelijke manier vertelt.

Wil je weten hoe je dat doet?

Ik leg het uit in een serie online trainingen.

⇒ Hierin leer je hoe je onweerstaanbare teksten schrijft.

⇒ Entertainende én informatieve teksten waarmee je mensen voor je wint en aan je bindt.

⇒ Teksten waarmee jij jouw (bedrijfs)naam, reputatie en omzet een boost geeft.

⇒ En minstens zo belangrijk: op deze manier wordt schrijven geen straf, maar een genot.

⇒ Als expert op jouw vakgebied met je nieuwe storytelling-kwaliteiten eet iedereen straks uit jouw hand. En ze kunnen er geen genoeg van krijgen.

⇒ Straks schrijf je alleen nog teksten die een feest zijn om te schrijven en om te lezen.

⇒Als ervaren journalist, tekstschrijver, schrijfdocent en allround schrijfgek ken ik alle fijne kneepjes.

De afgelopen jaren heb ik een methode ontwikkeld die werkt.

En nu bied ik die ook online aan

⇒ In meerdere modules ontdek je hoe ook jij geweldige teksten kunt schrijven.

⇒ En hoe jij straks zó bruist van de ideeën, dat je niet kan wachten om die op te schrijven.

De video’s en audio-sessies worden pas over enkele maanden opgenomen en dat is de reden dat alleen de snelle beslissers nu een belachelijk hoge korting van 70% krijgen.

Als Early Bird betaal je daarom slechts €399 in plaats van €1330,-

Bovendien krijg jij als eerste toegang tot elke video en heb je het exclusieve mogelijkheid om tijdens de opnamen vragen stellen.