Ik denk ook graag mee met organisaties over de communicatie. Storytelling is een prachtige manier om te communiceren. In ruim twintig jaar heb ik op dat terrein heel wat expertise opgebouwd. Zo werk ik ook regelmatig voor netwerkorganisatie BNI Nederland en Vlaanderen. Ook tijdens de coronacrisis werd de grote meerwaarde van BNI zichtbaar. Die wilde ik graag laten zien, met dit verhaal.
Hoe waardevol is jouw netwerk eigenlijk?
Sinds het uitbreken van de coronacrisis onderscheidt BNI zich zowel lokaal als (inter)nationaal. Zo laten deze voorbeelden mooi zien:
Fotograaf Ronnie Zeemering, lid van BNI Hoogholtje in Hoogezand, verloor meteen na het uitbreken van de crisis bijna al zijn opdrachten. “Je kunt bij mij aan het werk,” zei hovenier Derk-Jan Munneke, ook BNI-lid in Hoogezand, ervan overtuigd dat deze BNI’er uit het juiste hout is gesneden. Nog dezelfde dag trok Ronnie de handschoenen en werkschoenen aan en ging aan de slag.
Ruim tien weken later werkt de fotograaf nog steeds als hovenier, tot beider tevredenheid. “Terwijl ik eigenlijk een hekel heb aan tuinieren,” zegt Ronnie lachend. “Maar als je samen op pad gaat is het veel leuker.”
Inmiddels neemt het aantal foto-opdrachten gelukkig weer toe, maar gaat Ronnie nog steeds vier ochtenden per week om 7.15 uur op pad naar zijn eerste tuinklus. “Dat is wel wat vroeger dan ik gewend ben, maar gelukkig had ik al wat geoefend bij BNI.”
Nationaal én internationaal extra omzet
Juist tijdens deze crisis blijkt de grote meerwaarde van het wereldwijde netwerk van BNI. Zo werden de wekelijkse netwerkontbijten in een mum van tijd online voortgezet, wat de kansen van de leden juist enorm vergroot. Nationaal én internationaal.
Peter Woerde alias De Valsspeler maakt al enige jaren naam met zijn onnavolgbare goocheloptredens op beurzen, feesten en partijen. “Die optredens vielen in één klap weg,” zegt Peter, die echter niet bij de pakken neer ging zitten. Al snel kwam hij met een wervelende online-show, waarmee hij vooral dankzij zijn BNI-lidmaatschap extra omzet wist te genereren.
Peter is lid van BNI Westerkwartier en ‘bezocht’ afgelopen weken diverse BNI-chapters in binnen- en buitenland. Daar wist hij zoveel leden te overtuigen van zijn kunsten dat hij inmiddels al vier shows heeft gegeven. Waarbij de kijkers zelf mogen bepalen hoeveel ze willen betalen. Zoals het BNI’ers betaamt doneerden zij gul.
Inmiddels heeft Peter zelfs al opgetreden voor een groep Amerikaanse BNI’ers.
Sylvia Schoofs zag én greep ook de kans die BNI juist nu biedt. Sylvia is coach voor vrouwen en lid van BNI Triathlon in Den Haag. “Ik had de Engelse versie van mijn coachtraject al langer op de plank liggen, maar iets weerhield me ervan. Dit was hét moment.” Ze trok de stoute schoenen aan en pitchte haar dienst tijdens een online meeting ‘in’ Londen Central. “Na afloop werd ik in de breakout-room benaderd door een van de BNI’ers. Zij werd mijn eerste klant in het buitenland!”
“Ik sta te jubelen,” zegt Sylvia. “Mijn lidmaatschap bij BNI is één van mijn beste zakelijke beslissingen ooit geweest. Mijn lidmaatschap levert al zoveel waarde op met waardevolle contacten en mooie samenwerkingen met ondernemers die oprecht geïnteresseerd zijn en jou zakelijk succes toewensen. Alles omvat in één van de kernwaarden van BNI: Geven Loont! Ik ben elke keer weer verbaasd over de snelheid waarmee business wordt gedaan en welke invloed mijn lidmaatschap heeft op de groei van mijn eigen bedrijf. Dus: als je een product of dienst hebt wat je ook in het buitenland zou kunnen aanbieden, raad ik je aan om meetings in het buitenland te bezoeken. Zaken doen was nog nooit zo makkelijk!”